torsdag 29 januari 2009

Skivbolagen vs. Musikälskarna

Och skivbolagen går från klarhet till klarhet!

Man skall tydligen få en av de få lagliga och fungerande digitala musiktjänsterna, Spotify, att börja plocka bort artister från det tillgängliga materialet.

En del tydligen på artisternas egen begäran, tråkigt men ändå förståeligt, då det ändå är deras alster och dom bör få välja sjäva var dom skall finnas tillgängliga.

Men sedan kommer vi till kategorin dumheter. Man kommer tydligen bli tvungen att plocka bort en del för att gamla regler gör gällande att vissa artister inte får spridas till andra länder hur som helst. Som jag förstår är reglerna en kvarleva från den tiden då det var tabu att sälja CD-skivor över landsgränserna.

i mitt eget fall, har jag stött på det i Spotify, genom gruppen Gasolin från Danmark, som jag hade gjort bokmärken till, som helt plötsligt inte fick spelas längre av denna anledning. Detta löste sig genom att gå in på artistens sida igen och göra nya bokmärken. Vet inte om man lagt upp låtarna på nytt fast från en Svensk utgåva??

Dumt så det förslår i alla fall. Jag har svårt att tänka mig att en grupp som Gasolin själva skulle ha synpunkter på att man inte får spela deras musik i andra länder. Särskilt om det faktiskt finns en chans till att tjäna några extra kronor. Vem vet, någon i USA kanske får för sig att köpa deras skivor.

Men som jag sagt tidigare. Skivbolag verkar inte vara en bra grogrund för smarta beslut. Åtminstånde inte sedan dom gick från att startas och drivas av musikälskare, till att styras av penningkåta degenererade corporateswines.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...