tisdag 17 januari 2012

Så många rätt och ändå blir det så fel

Hittade nedanstående video med Virgin SteeleJonteRoyals blogg och jag vet inte om man skall skratta eller gråta ibland.

Jag erkänner att jag har en mörk sida som härbärgerar en viss vurm för fläskig muskelrock. Ända sedan jag upptäckte Manowar och gamla hederliga Heavy Load samt att Grand Magus är ett av mina favoritband. 

Men när man ser och hör senaste videon med Virgin Steele så inser man att det finns grader av lökighet.

Bryter man ner gruppen i mindre beståndsdelar så ser det riktigt bra ut. Feta gitarr-riff, en inte helt oäven sångare och ett helt ok rytmsektion. Men tillsammans, och i kombination med att dom ser ut som posörer som tar sig själva på för mycket allvar samtidigt som dom är gamla nog att borde se hur illa deras amatörmässiga video faktiskt ter sig, det ger stor humor.
För att inte tala om texterna. Dom blir ofta ganska infantila i denna genre över lag, men grabbarna i Virgin Steele lyckas vrida dom ett varv till. här sammanfattat i låttiteln  By The Hammer of Zeus (And The Wrecking Ball Of Thor). Snälla!

Samtidigt måste det ju finnas en del som gillar dom eftersom dom hankat sig fram sedan början på 80-talet.



Gränserna inom denna "avart" inom Metallen är således hårfina. Här ett exempel på hur det kan te sig med lite större budget och mer eftertanke på Vieofronten.

2 kommentarer:

  1. Alltså, det mellanspelet i Manowar-låten... My GOD! Sån lökighet måste det väl nästan vara omöjligt att få till. Vet inte riktigt var jag ska ta vägen.

    Sen har inte Eric Adams något att sätta upp med snubben i Virgin Steele (hur dålig både låten och videon än är sjunger karln otroligt bra!).

    Skön blogg btw!

    SvaraRadera
  2. Tackar! Din blogg är inte heller så dum.

    Jo, det är verkligen en balansakt att verka i en genre som muskelrock.:-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...