söndag 15 januari 2012

Rock vin

Så, då har man börjat tulla på de rockrelaterade viner som systembolaget kränger till oss fans.

Så jag tänkte att det är dags för en liten jämförelse mellan Motörheads Shiraz och Kiss Zinfandel












- Välkomna till denna kamp mellan giganter! Vi väger in två legender inom rockvärlden för att se om dom har vad som krävs för att gå vidare från Rockklassiker till Vinklassiker.

I min vänstra ringhörna har vi de Engelska legendarerna Motörhead och på den högra sidan, från Amerika, det hetaste bandet i världen, Kiss! Kombattanterna kommer att gå en match i 5 Ronder. Dong, där gick gonggongen!

Rond 1 - Utseende/Coolhetsfaktor
Båda flaskorna visar vad det är som gäller. Klassiska på sina egna vis. Motörheads Snaggletoth ger en lite elakare inramning. Med Kiss vet man att det är glamparty som gäller för hela slanten. Motörhead var först ut på vinmarknaden av de båda, vilket kan kännas lite udda då vi har vant oss vid att Kiss säljer det mesta med sitt varumärke, samtidigt känns kanske inte Motörhead mer som ett öl/sprit band än Kiss.

Rond 2 - Priset
Motörhead: 119:-
Kiss: 99:-
Endast 10kr skiljer motståndarna åt vilket ger en marginell fördel för Kiss, som dock kan ätas upp av de andra upplevelserna.

Rond 3 - Smak
Kiss: En Fruktig, lite tunn början  med en eldigare eftersmak som faller mig i smaken.
Motörhead: Detta vin är lite mer direkt, en stor smak kommer över en vid första sippet. Tyvärr klingar det ut lite fort känns det som vilket är synd, för det smakar bra. Efter första smakattacken så minskar det dessutom av lite och jag saknar den där omedelbara smakvågen som jag skulle vilja rida lite längre.

Rond 4 - Trovärdighet
Kiss frontfigurer är, åtminstone sedan Ace och Peter slutade, uttalade nykterister, medan Lemmy och hans pojkar inte räds en fylla.

Rond 5 - Nostalgin
Båda banden har varit med mig sedan urminnes tider, dock var Kiss något lite tidigare då man får skylla på dem som inkörsporten till mitt hårdrockande (till sammans med Thin Lizzy, men det lämnar vi därhän just nu eftersom dom inte har något vin på marknaden). Dock rör det sig om marginell tidsskillnad.

Båda har hängt med mig på ungefär liknande sätt. Intensiv början, som sedan mattades ut, för att sedan återuppväckas igen. Den största skillnaden är att Kiss släppt fler skivor under mellantiden som i mina ögon är mindre bra. Dessutom har Motörhead på vuxit enormt på sina sista 3-4 plattor på ett sätt som Kiss inte gjort, även om jag tycker att "Sonic Boom" var helt ok. Jag är dessutom väldigt nyfiken på kommande plattan.

Båda grupperna har gett mig sköna konsertupplevelser (i båda fallen dessutom med min dotter, vilket sammanträffande, fast hon är för ung för att få vara med på vinprovandet :-)) Motörhead är Coolare men Kiss kompenserar med sin storslagenhet.

MatchVinnare:
Så Vilken vinare är då vår vinnare?
Båda vinerna är förvånansvärt goda, då man kunde se detta som en tillfällig gimmick, men dom är helt ok båda två, tycker nog inte att dom är helt solklara i sin prisklass dock.  
Då det hela ändå måste hamna på vilken som är godast, så får jag nog utse Kiss vinet som vinnaren. Det har en lite mer elegant karaktär med en skön pepprig avslutning som jag gillar. Grattis Kiss!!!

Kommer jag att köpa dom igen? Inte troligt dock, för vid den här prisklassen så förväntar jag mig nog något extra och det är i sanningens namn mest etiketterna som står för det unika.
Så jag kommer nog att hålla mig till mitt senaste fynd på rödtjutshimmeln, Trio för 84kr. Vill man ju så kan man se det som att det också har musikanknytning, dock inte direkt med hårdrock. Skål!


8 kommentarer:

  1. Intressant kamp! Dock är det 20kr skillnad mellan vinen och att KISS har släppt fler mellanplattor än Motorhead är givetvis fel(;

    Håller med dig om vinnaren riktigt god. De har förövrigt uppgraderat etiketten på KISS zin fire vinet.

    Nä nu är det dags och ta en KISS Destroyer öl.

    SvaraRadera
  2. Vill bara påpeka att KISS hade eget vin redan på 70-talet. :) Inget som såldes häröver kanske, men ändå.

    SvaraRadera
  3. Seance, det med mellanplattor är väl precis som med vinet en smaksak. :-) F

    Anonym, Intressant, kanske något man kan hitta i någon samlares vinkällare.:-)

    SvaraRadera
  4. Nicki Wicked, 29, trummis i Crucified Barbara, Sanna Stenvall, 38, radioprogramledare i ”Rivstart” på Bandit Rock och Fredrik Schelin, 39, vinexpert som bland annat grundat Dinvinguide.se har doftat, smakat och bedömt fem rockviner.

    Kent II Edizione Bianco 139 kronor.

    Nicki:”Det smakar fräscht och torrt men luktar svettig strumpa blandat med gula äpplen och fläderbuske. Det passar på en gräsplätt en solig dag.”

    Betyg: 4 av 5

    Sanna:”Det var väldigt smakrikt och lite tyngre. Jag kan tänka mig att dricka det igen.”

    Betyg: 4 av 5

    Fredrik:”Jag noterar florala toner, vit ros, driven frukt, gula äpplen och balanserad citrus. Passar till grillad fisk och en sommarsallad.”

    Betyg: 4 av 5
    Château Miraval Pink Floyd 149 kronor.


    Nicki.”Det luktar sandstrand, havsbris och lite bärigt. Det smakar ganska gott. Etiketten är riktigt snygg.”

    Betyg: 3 av 5

    Sanna.”Det luktar badskumsjordgubbe. Det är lite för torrt. Helt okej men inte det rosévin jag skulle köpa”.

    Betyg: 3 av 5

    Fredrik.”Ett sådär-vin. Jag noterar röda bär, hallon, smultron och en glycerinsötma som försvinner snabbt. Balanserad citrus med blodgrape i slutet och en viss örtighet.”

    Betyg: 2 av 5



    Motörhead Shiraz 119 kronor.

    Nicki.”Det luktar som det sista glaset vin som står i rummet på en efterfest. Det smakar blaskigt. De borde göra whisky i stället.”

    Betyg: 2 av 5

    Sanna.”Det är ganska menlöst. Jag hade förväntat mig ett betydligt mer smakrikt vin.”

    Betyg: 2 av 5

    Fredrik.”Det är tappat för tidigt. Det har oxiderade och jästa toner. I avslutet kommer den oxiderade tonen. Det är inte schysst mot köparen att hälla det här på flaska.”

    Betyg: 1 av 5



    Rolling Stones Forty Licks Merlot 119 kronor.

    Nicki.”Det luktar lite vanilj, bär och svartvinbärsbuske. Det luktar även lite jord och hästblaja. Det är gott – smakar lite strävt.”

    Betyg: 3 av 5

    Sanna.”Det luktar strävt, lite tungt och kryddigt. Jag tror att det är gott till mat. Helt okej men jag är inte överväldigad.”

    Betyg: 3 av 5

    Fredrik.”Generösa röda frukter och bär. Trevligt vin som jag skulle dricka om jag blev bjuden men inte köpa själv.”

    Betyg: 3 av 5



    Kiss Zin Fire Zinfandel 99 kronor.

    Nicki.”Det har en ganska fin etikett. Har inte så mycket doft. Det smakar lite kryddigt och fruktigt. Om man har druckit något annat innan kanske man uppskattar det.”

    Betyg: 3 av 5

    Sanna.”Det är ganska beskt och inte så smakrikt. Det är helt okej men ingen smaksensation.”

    Betyg: 3 av 5

    Fredrik.”Har en syltig känsla med en viss ton av kryddpeppar. Det är ett lättsamt vin men ingen höjdare.”

    Betyg: 2 av 5

    SvaraRadera
  5. Rockvins recensioner i Expressen

    Tre getingar
    Motorhead Shiraz 119kr
    KISS Zin Fire 99kr
    Slayer Reign In Blood Red 119kr
    AC/DC Highway To Hell 119kr

    Två getingar
    Rolling Stones Forty Licks 119kr

    En Geting
    Motorhead Rose vin 119 kr
    Elvis The King 103 kr
    AC/DC Back In Black 119kr

    Överkryssad geting
    Ledin 119kr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att konstatera att man får bättre vin för billigare peng om man struntar i de balla etiketterna. Men det är alltid kul med lite häftiga etiketter, för det verkar vara just den man betalar för.

      Radera
    2. Visst betalar man en del för etiketterna men det gör man även för vissa vinmärken som lägger miljoner på tv reklam e.t.c. och vad som är bättre är upp till var och en.

      Har inga problem med artist eller så kallade rockviner. Så länge det är gott så ser jag hellre att delar av pengarna hellre går till en artist eller band som jag uppskattar än bara till en vindistributör e.t.c. som lägger miljoner på tv reklam e.t.c.

      Motorhead t.e.x. säljer ju mer vin,vodka än skivor nu för tiden men delar av pengarna från vinet,vodkan kan gå till turner och framtida album e.t.c.

      Radera
    3. Sant. Huvudsaken är att man blir nöjd själv i slutänden och har man lyckats att sponsra sina favoritband på vägen så får man väl se det som en bonus.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...