måndag 5 maj 2014

Dagens Musiktips - Det $tora Tågrånet

Ännu en gång kan vi konstatera att det varit lite stiltje här på Spader Ess. Jag skyller helt enkelt på långledigheterna med sol och mycket fixa på huset i Småland. Det tillsammans med grillkvällar och vin, långt från vad datorer heter. Det enda jag har hunnit med denna helg, datorledes, är att titta ikapp på Game Of Thrones.

Men grillar man och dricker vin, så är det ju lätt att kombinera med att lyssna på musik. Och lyssnat på en hel del musik det har jag, även om jag inte skrivit så mycket.
Ett av dessa band som jag lyssnat på en hel del den senaste tiden är likaledes Småländska bandet Det $tora Tågrånet och dom spelar gungande och ganska melankolisk Blues Rock, vilket kan ses som passande när man står på altanen och grillar i det Svenska bluesdeltat Mönsterås.

Det $tora Tågrånet har precis släppt sin debut EP, Blod,Svett och Tågrån, och det är en riktigt lovande platta, från ett ungt och kaxigt gäng. Kaxigt så till vida att man slår sig för bröstet och proklamerar sig som det bästa som kommit från Småland sedan skivat bröd, men då har dom kanske blandat ihop begreppen lite och tänkt lokalt Jönköping. För sett ur ett Småländskt helhetsperspektiv så faller den titeln givetvis på mig själv. :-)

Nä, jag bara skojar. Tågrånarna är riktigt lovande med catchig, svängig, charmig, stundtals poppig, bluesrock med texter på svenska. En detalj som jag gillar lite extra är inslagen med klassisk "doa"-kör.


Skivan finns på bandcamp till name your price och man kan nu även hitta den på Spotify. Väl värt några kronor och lyssningstid. För att inte tala om att det ger mersmak inför kommande alster..

Facebook
Bandcamp
Spotify



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...