fredag 6 november 2009

Konsolspel

Jag gillar datorspel. Spelar själv i första hand EVE-Online, men för familjen har vi inköpt oss en X-box360.

En riktigt trevlig maskin som vi har kul runt hela familjen.

Dock är det en sak som retar gallfeber på mig (egentligen flera, men det får jag åtekomma om), Priserna på Spelen.

Prissättningen på spelen är horribel!
Varför i glödhetaste H-vete skall man betala upp till 300kr mer för ett spel till en konsol, än för samma spel till PC?
Visst, i vissa fall tillkommer det extra kostnader för att porta spelet till konsol istället, men jag har svårt att tro att det är i varje fall och alltid är till samma höga kostnad. Trodde dessutom att ocker var en förbjuden sysselsättning i Sverige nuförtiden.

Prisexempel, tagna från Webhallen (som förövrigt generellt är 1 till ett par hundringar billigare än butikerna)
Mini Ninjas: PC - 279:-, Xbox360/Playstation3 - 579:-
Left4dead 2: PC - 449:-, Xbox360/Playstation3 - 599:-
Assassins Creed2: PC - 349:-, Xbox360/Playstation3 - 549:-
Osv. Osv.

Sedan en annan sak, det mesta här i världen påverkas av dollarkursen, men priserna på konsolspel verkar vara en rätt statisk historia.

Struntar egentligen i anledningarna, sänk priserna så folk slipper att pantsätta huset, bara för att man valt att inte fultanka
spel.

2 kommentarer:

  1. Det du inte verkar ha koll på är att alla speltillverkare betalar en royalty till Microsoft, Sony och nintendo för att trycka ett spel till respektive konsol. Detta finns inte till PC. Om du tror att det är ocker från butikerna så skulle jag rikta min irritation vidare mot konsoltillverkarna.

    SvaraRadera
  2. Jag struntar lite gran i var den extra, och onödiga, extrakostnaden tillkommer.

    Det räcker med att den finns.

    Men det går inte heller att blunda för att vissa butikskedjor är hutlöst mycket dyrare än vad andra är, samt att det, som vanligt, inte är lika dyrt med konsolspel i andra länder.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...