onsdag 23 mars 2011

Spelbolagen - Jag 1-0

Hur kan det komma sig att det ständigt släpps ofärdiga spel, fulla med buggar och dålig support, utan att någon på högre ort reagerar? Så fort någon från Mediahållet viskar piratkopiering och upphovsrätt så ställer sig politikerna i givakt, går med på  vad som helst som bolagen vill och börjar vifta med nya lagar.
Men när simpla konsumenter får ställa sig framåtböjda med byxorna nedhasade till anklarna och ta emot utan smörjmedel från mediabolagen, då är det tyst.

Själv köpte jag för ett par dagar sedan det mycket hypade och väldigt promotade spelet Homefront till min Xbox.  699:- hos Game. Det verkar av någon anledning vara ett standardpris för nya spel, men som av en händelse hade jag butikens "bonuskort" vilket gjorde att man tjoff pang kunde få 200 kronor i rabatt. Bara det? Jag tvivlar på att man går med förlust....

Nåväl, hemma stoppar jag i spelet i Xboxen och eftersom jag är mest intresserad av hur Multiplayerläget är, så kopplade jag mig mot Xbox-live, efter det sedvanliga patchandet (för det var väl länge sedan man köpte ett spel som var riktigt färdigt vid leverans och inte behövde uppdateras innan det fungerar).

Då måste man ange en engångskod för att få ansluta sig mot de servrar som man spelar Homefront mot. Well, nästa problem var då att det inte gick att ansluta sig mot några servrar eftersom spelet tydligen hade sålt bättre än vad tillverkaren förväntat sig. Kul för dom, mindre kul för konsumenterna eftersom man inte kan spela.

Nå, ingen fara på taket. Det finns ju ett singelplayer läge med en storyline som man kan spela så länge. Men hoppsan, det visade sig vara ett av de tunnaste material jag sett på länge. Tog väl i runda slängar ca. 4-5 timmars spelande så var det slut!!! Med tanke på att inte alla kan eller vill spela online, så är skämmigt lite spel för pengarna.

Nu måste jag dock inflika att spelet är snyggt och bra gjort. Att jag dessutom äntligen kom åt multiplayerservrarna igår kväll gör att jag kommer att fortsätta spela, men det var väldigt nära att jag tågade tillbaka till butiken för att lämna tillbaka spelet.

Visst, man kan låta bli att köpa eller lämna tillbaka (förhoppningsvis) om man inte är nöjd, men ibland undrar man om man verkligen får sälja vad som helst/hur som helst.

Rättvisan är blind! Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...