torsdag 15 augusti 2013

Polar'n Pers guldkorn - KRIM!

1978 gick den in på Svensktoppen med Lill Lindfors. "Musik ska byggas utav glädje" Ja, ni känner igen den efterföljande textraden "Av glädje bygger man musik!", eller hur? Det är precis vad denna artikel ska handla om, men inte om denna låt och inte om Lindforskan, utan om en helt annan generation och helt andra musiker... Musik som byggs av glädje är ju en verkligheten för många band, det är ofta så det startar, men denna glädje är ibland inte bestående, den sinar ibland!

Kanske var det exakt vad som hände i Allingsås-bandet KRIM precis när det började lossna för dem. Bandet hade funnits sen 1996, i sju år, först som ett studiosamarbete mellan Mats Lilja (sång, gitarr), Bobby Eriksson (bas), därefter skalades bandet upp för att kunna spela levande. Musiken skulle jag beskriva som post-grunge korsad med lika dos "working class hero"-rock ala New Jersey. Den skapades över en lång period, sju år är lång tid, de hade alltså tid att hitta både väg och utvecklades innan den senare helt plötsligt försvann. För det var precis vad som hände... Det blev bara knäpptyst! Sjuårskrisen overdrive, typ!



Allt var alltså på gång att lossna. Via en producentkurs vid högskola på Gotland hade några studerande tagit sig an bandet. En video skulle göras. Låtar skulle marknadsföras och KRIM var bandet som skulle lanseras. Huvudspåret skulle framhäva "Faster grace", en tempostark låt med rivigt driv. En video spelades in och via radiostationen Rockklassiker fick låten regelbunden lufttid. Det var här jag upptäckte bandet. Radiostationen var lyrisk. Bandet bjöds in att spela i studion, det opluggade klippet nedan i artikeln är en upptagning från kanalen. De publicerades på kanalens promo-plattor, fick bokningar på evenemang kopplat till radiostationen. De fick med andra ord duktig uppbackning!

Många tänker säkert, kan det bli bättre förutsättningar? ...och svaret är antagligen nej! Men det tycks lossnat allt för sent. År av kämpande tog ut sin rätt. Redan 2000 var bandet och nosade på mållinjen när skivbolaget Popwire gick omkull, då hade de spelat i både London och New York samt blivit utsedda till Sveriges främsta talanger 1998. Bandet hann nästan igenom samma "plågsamma" inspelningsprocess när Corruption Records gick av banan. 7 spår blev dock distribuerade gratis via bandets dåvarande hemsida www.krimonline.com. Bandet som via sidan lovat album, pratat om ny studiotid i USA upphörde, mer eller mindre över en natt (de med). Det var som luften gått ur. Hemsidan dog även den, även fast många undrande och hörde av sig...



Det var som de lämnat jordens yta, fast det fanns gott om material för både en och två starka plattor, men vad det egentligen var som hände vet jag faktiskt inte, så jag låter den frågan vara obesvarad och fokuserar istället på framföra min djupaste beundran för dessa ...ehe... mytskapare. Kanske drar jag allt för dramatiska paralleller om jag tar bandnamn som Manic Steet Preachers i min mun. Dessa vars gitarrist försvann i verkligheten kan inte jämföras med min fantasi om ett helt band som helt plötsligt försvinner. Alien abduction. Arkiv X-mumma för konspiratoriska sinnen, men med dess starka låtar som arkeologiska ledtrådar till vad som hänt. "Kustom" och "Antidote" (båda Corruption Records, 2004) är två jämnstarka produktioner eller Promo-plattor. Från den förstnämnde hämtar jag ett favoritspår "Atmosphere" som har en både luftig och störtskön känsla.

För mig som lyssnare var det ett privilegium att höra låtar som har egen integritet utan att dessa blandas ihop som en ljudmassa i varandra. Det krävs gott om erfarenhet och talang för att utföra det hantverk dessa killar lyckades med. En akustisk inspelning, "Something better, är det sista livstecknet jag känner till, och då slår bandet till med bland det bästa jag hört i balladrockens historia... Tjena! Det här är vi! Tack och hej, typ!

Lite snopet!



Jag hade kunnat spåra bandets medlemmar (via Facebook, MySpace eller andra nätresurser) och kontakter, men jag låter det bero... det är ju precis så mystiska jag vill att dessa potentiella arenarockare i bandet KRIM ska vara. Man ska sluta på toppen. Det räcker för mig... även fast det är riktigt-förbannat-jävla-skit-synd!

/Polar'n Per

 Tre starka kort:
1. Something Better
2. Atmosphere
3. When You Cry

 Mer om KRIM:
 ...på www.grooveshark.com
 ...i en artikel på Gotlands Allehanda
...på Wazee

7 kommentarer:

  1. Är det från Alingsås måste det ju vara bra.

    SvaraRadera
  2. Hahaha, Christofer, din kommentar triggade mig att klottra lite om en annan ort som resonerar just så... Upplands Väsby!

    MEN berätta finns det mer från Allingsås som är bra?

    SvaraRadera
  3. Njae det finns väl inte så mycket egentligen. Men har man Alingsås i blodet så är man ju nästan tvungen att skriva så. :)
    Har iofs ett par plattor med dödsmetallbandet Puteraeon och dom är från Alingsås, och är ganska bra tycker jag.

    SvaraRadera
  4. Coolt, Puteraeon har jag inte koll på, det ska jag leta upp...

    Vet du förresten vad som hände med KRIM? JAg vet att en av killarna jobbar på nån musikhögskola, men det verkar som dom svaldes av jordens yta...

    SvaraRadera
  5. Nej jag har ingen aning faktiskt. Det jag funderar på är om någon är inblandad i MX Rockbar som ligger i Alingsås. Får nog kolla med farsan, han har bra koll på alingsåsare. :)

    SvaraRadera
  6. Gamla polarns storebror är Mats Lilja

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...