måndag 2 december 2013

Spader Ess Nostalgitrippar - Led Zeppelin

Det är inte helt lätt att säga när det var första gången som jag lyssnade på Led Zeppelin. Eftersom dom tillhör ett av de mest klassiska banden vi kan hitta, med kanske en av rockvärldens mest spelade låtar, "Stairway To Heaven". Vilket i sin tur gör att risken för exponering tidigt är ganska stor.
Så, visst hade jag hört Led Zeppelin en hel del tidigare, men jag vet ganska bra var och när jag verkligen började lyssna på dem.
Det var under min tid i Lumpen vilket gör att vi hamnar i Linköping under nådens år 1986.


På luckan hade vi en hojåkare från Gamleby, Antonsson, som flitigt spelade en hel del gammal skön rock, däribland Led Zeppelin.
Så, det gjorde att det i dagrummet strömmade skön rock så fort det bullades upp öl och kortleken åkte fram.
Och som Lumpen var beskaffat, med mycket dötid, så hade man under den här tiden en stor vän i den så kallade Egoiststereon eller som den hette i fackhandeln, Freestylen, om man ville isolera sig och ha en stund för sig själv bland alla andra. Så, det blev att banda Antonssons kassetbands-skatter av blandband med Zeppelinarna (bland annat) och därmed skaffa sig rikligt med kvalitetstid med ett av rockvärldens största. Vilket i sig borgade för en långvarig och tight relation, för det är inte någon hemlighet att Led Zeppelin med tiden blivit ett av favoritbanden för mig.

Nu trivdes jag rätt bra i Lumpen ändå, men även om jag inte gjort det, så får man väl med det här helt enkelt konstatera att det inte på något sätt var bortkastad tid att "genomlida" 10 månader i Linköping. Inte med det sällskapet, både folket på luckan, men framför allt Led Zeppelin.

Det är alltid svårt att säga vad som är ens favoriter inom musik, om man får chansen att tänka efter. Oftast spelar dagsform, humör osv. in. Men om du tvingar fram ett snabbt svar av mig kommer jag med största sannolikhet att säga "Kashmir" av Led Zeppelin. I min värld så är det världens bästa låt, punkt. Den låten är Essensen av bra och pampig Rock n' Roll! Fasiken, hela bandet är essensen av riktig Rock n' Roll. Säga vad man vill om band som kom tidigare och senare, men det Led Zeppein har gjort för hela rockmyten går inte att ducka för.

Och även om jag är klar periodare när det kommer till musik, så är de tillfällen som Led Zeppelin hamnar i spelaren alltid tillfällen av glädje och kärt återseende. Denna vurm för bandet kan man väl säga ligger till grunden för att vissa andra band, som te.x. Rival Sons hittar en god mylla att plantera sina rötter hos mig.


1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...