torsdag 13 februari 2014

Recension - Däng : Tartarus - The Darkest Realm

Ett amerikanskt band som heter Däng, kan det vara något?
På sin debutskiva Tartarus - The Darkest Realm så ger man oss lyssnare en snabbkurs i Grekisk mytologi och då med inriktningen på Tartarus, en typ av skärselden där det inte är så trevlig. Detta levererat med inramningen av lättsam Doom med lite progmetalinslag.

Jag skall gå rakt på sak, och hoppas att jag inte får däng (roligt med språk, eller?) :-) Skivan är inte direkt dålig, men den är långt ifrån mästerlig. Det är en skiva som jag velat fram och tillbaka med, vad det gäller betyg. Den har en hel del som jag tycker om, men även minst lika mycket som jag inte riktigt kan ta till mig.
Texterna känns lite oinspirerande. Lite som en historielektion, som tar upp ett spännande ämne, men med en oengagerad lärare som vägvisare. Sången är bra, men även den känns aningen oinspirerad och enformig. Det tillsammans med texter som känns lite klippta ur en skolbok. Och det gäller även musiken i sig. Visst, det är starka Doominfluenser, så att det skall vara aningen enformigt och repetitivt är väl bara att förvänta sig (särskilt när öppningsspåret handlar om Sisyfos och hans eviga stenrullande), men lite mer schvung hade man nog kunnat hoppas på. Det jag saknar är någon form av nerv som sticker ut och gör det spännande.

För som jag sade, sången är bra. Musiken är bra. Men det är något som saknas? Dock är det en helt ok debutplatta, och med lite mer fan anamma och inspiration, så kan uppföljaren bli riktigt bra. Jag ger till slut skivan två stabila ess av fem möjliga, för det är en solid och bra grund att stå på och det kan hända att den växer, eller inte, jag vet inte idag....



Sammanfattning:
Betyg: 2/5

Favoritspår: Sisyphus
Skivbolag: No Remorse Records
Release: 27 Januari 2014






Bandet består av följande lirare:
Brian Beaver-drums
Chris Church-guitar/vocals
Scott Cornette-guitar
Matt Lutton-bass

Tracklist:
1.Sisyphus
2.Salmoneus
3.Titans
4.Ixion
5.Danaides
6.Tityos
7.Tantalus

Mer om Bandet:
Facebook
Hemsida





Support The Bands You Like!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...