måndag 3 november 2014

W.A.F Collective

Jag skrev om Comic Con - Gamex mässan igår. Att jag upplevde den som ett ganska dyrt meehhh.

Men självklart fanns det ljuspunkter.
En av dessa ljuspunkter som sken lite extra var en liten monter i ett hörn av mässan som presenterade ett samarbete vid namn W.A.F Collective. Jämför man denna lilla hörna med Xbox och Playstations montrar så gjorde en ett ganska blygsamt intryck. Tittar man i stället på vad den erbjöd innehållsmässigt, ja då kan jag nog tycka att den var minst lika intressant som de stora presentatörerna. Särskilt om man lyckas i sitt uppsåt.

Vad fanns här då? Framåtanda och ungdomlig kreativitet på flera plan. Ett projekt som försöker sammansmälta musikberättande och serieberättande till en spännande enighet. Jag vet fortfarande väldigt lite om kollektivet. Att dom kommer från Stockholms södra förorter och till stor del snurrar runt ett band kallat The Great Escapees.

Man kallar sig själva en Pop-kulturell stam. Med rötter i musik och konst sträcker sig grenarna uppåt, och med punkig Do It Yourself anda skapar man en smältdegel i ett projekt kallat "The Roaring".

Av det jag sett från själva serien så kan man konstatera att det är vältecknat i en ganska modern och amerikansk anda. Har man läst en del av de nyare superhjälte serierna från USA, så känner man igen sig. Vad det gäller storyn som sådan, får tiden utvisa, för det har jag sett för lite av för att kunna dra några större slutsatser. Språket är på Engelska, men det finns tydligen även planer på en översatt variant.

Musikaliskt har man släppt vad man kallar en mix-tape "Out Of the Woodwork" under namnet The Great Escapees (finns på Spotify), bestående av poppig rock med gott om attityd. Har ännu inte hunnit lyssna på den så mycket, men det jag hört hittills är riktigt bra. Dessutom har man under W.A.F baneret släppt sin första singeln till projektet på Spotify, riktigt bra.

Sammanfattningsvis, ett riktigt spännande projekt, som jag tror kommer att ha sin första installation i början på December. Med andra ord nära min födelsedag, hint hint....
När jag vet mer är det inte omöjligt att det kommer uppdateringar, för det här påhittet gillar jag.



Läs mer:
http://thegreatescapees.com/
http://wafcollective.com/
Facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...