tisdag 9 juni 2015

Recension - Second Sun : Hopp/Förtvivlan

Att sjunga på svenska är kanske inte det marknadsmässigt slugaste draget. Fast som tiderna är, så är beslutet att spela gammal hederlig retrorock inte så dumt. Gör man det hela dessutom så bra och charmigt som Second Sun, ja då har man alla förutsättningar att lyckas, om än inom en aningen snäv krets.

Second Sun är som jag förstått det hela ett tvåmans projekt i dagsläget, Jakob Ljungberg (Tribulation) och Marcus Hedman, även om man stafar upp med extra muskler när det vankas livespelningar. Dom har precis släppt sitt debutalbum Hopp/Förtvivlan. På Torsdag den 11:e Juni har man dessutom en gratis lanseringsspelning på Geronimo's FGT i Gamla Stan. Hade det inte varit för att det då är min dotters studentskiva, så hade jag mer än gärna pallrat mig dit, då det här är något som verkligen faller mig på läppen.

Det är både det musikaliska som smeker min själ, men så är det något speciellt när det blir sång på Svenska dessutom. Skönt gungande psykedelisk rock med rötterna i urtiden. Det är om vartannat proggigt och folkrockigt, men hela tiden välspelat. Sköna gitarrslingor och skönt spejsad synth sätter stämningen. Och även om sången ibland svajar lite på de högre tonerna så är detta en så underbart charmig skiva som levererar med både själ och hjärta att jag blir alldeles varm inombords.

Och om inte mitt högra öga lurar mig helt så är det ett omslag till skivan signerat Robin Gnista (en gissning från min sida), vilket i sig brukar vara en kvalitetsstämpel så god som någon. Tror inte jag har ramlat över något vax som han gjort omslag till som jag inte gillat. 
(en rättelse: Jag hade fel, men bara till viss del. Lisa Björklund står för omslaget, men Robin har gjort layout. Så jag var inte helt off. :-))

Självklart kan jag inte annat än ge den här plattan ett bra betyg. 4 Ess av 5 möjliga. Kort och gott. Digitalt hittar du den för Name your price, men den finns även som sig bör som vinyl.

Facebook
Bandcamp




Uppdaterat lite om omslaget.

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...