Eftersom musik inte säljs på det klassiska sättet, så måste bolagen och artisterna hitta nya vägar för att göra sig hörda.
Jag har tidigare skrivit om bolag som RoadRunner och Supernatural Cat och deras försök till kreativ marknadsföring.
Inte alltid lyckat (Roadrunner), men här kommer ett exempel på i mina ögon ett kreativt grepp. Sångerskan Sarah Blackwood gör en specialupplaga av sin skiva, Wait it Out. Denna utgåva består i 500 handmålade och numrerade vinyler som ingår i ett stort pussel.
Sarah Blackwood verkar vara en otroligt kreativ och produktiv tjej från Canada, som när hon inte är solo spelar punkabilly i bandet The Creepshow och gör en massa intressanta coverprojekt med bland annat Walk of the Earth.
Man kan nog lugnt säga att den nya tiden inom musikbranschen kommer att kräva lite mer från producenterna. Man får bara hoppas att detta kan ge upphov till en helt ny form av bolag som tar hand om sina artister och hjälper dom mer på ett kreativt plan och inte med bara med distributionskanaler och sälj som många gånger tidigare.
Låten Wait it Out med en video på skapandeprocessen.
Här en förklarande video om projektet.
Och som tack för att Sarah bjuder på sin kreativitet och för att hon är en duktig visartist, så slänger jag även upp en video med en annan låt från henne.
Detta blev visst en blandning mellan en dagens musiktipps och en reflektion om kreativitet i musikbranschen. :-)
Oj detta kallar jag kreativitet på hög nivå, riktigt kul, nästan så att man blir sugen på att beställa ett ex bara för att :)
SvaraRaderaPrecis, känner lite likadant och då har jag ändå packat undan min gamla vinylsvarv.:-)
SvaraRadera