lördag 18 augusti 2012

Man kan inte förneka en bra låt... - 11

Jonas Paro på eminenta bloggen Sex Noll Två gav mig tipset om nästa inlägg på serien Man kan inte förneka en bra låt... och det går ju inte annat att säga att det är den logiska fortsättningen.

Eftersom  de senaste inläggen har kretsat kring låtar som man gärna tror att Judas Priest skrivit själva, då dom hängt med gruppen så otroligt länge och nästan blivit synonyma med bandet, trots att det egentligen är covers.
Dom tidigare låtarna har varit Diamonds and Rust och The Green Manalishi och då är det ju inte mer än rättvist att vi även tar med Better by You, Better  Than me.

Men det är här en liten skillnad, för mig, för även om den låten följer samma mönster som de tidigare låtarna, så är det med denn lilla skillnaden att det inte var förrän Jonas gav mig kommentaren som jag insåg att även detta är en cover.
Tack Jonas, för originalet, som är skrivet av gruppen Spooky Tooth 1969, är en ruggigt bra version (av sig själv..). 

Låten har ett väldigt distinkt gitarriff som går igenom låten tillsammans med en bluesigt gungande rytm som tränger rakt in i ryggraden och tar över en. 

Spooky Tooth


Judas Priest

Låten fick även stor profil under den rättegång mot Judas, angående sublima meddelanden i musik, som dom var misstänkta för. Meddelanden som skulle uppmana ungdomar till självmord.


3 kommentarer:

  1. Tackar ödmjukast för berömmet, jag visste inte att det var en cover heller förrän några år sedan. Dock har jag som sagt inte full koll på Judas Priest. Den där rättegångsgrejen, jag kommer ihåg när SVT visade den dokumentären för ca 20 år sedan eller så. Rob fick sitta och sjunga i rättegången. Knasigt.

    Hoppas Spooky Tooth fick fina royalties för detta i alla fall, bandet lär väl inte ha sålt så fruktansvärt många album själva.

    SvaraRadera
  2. Nä, Spooky tooth verkar inte ha gjort så stora märken i musikhistorien. Jag vet att jag hört talas om dem tidigare, dom har ju ett namn man lätt kommer ihåg, men jag vet inte med mig att jag lyssnat på dem?

    Men om STIM och liknande organisationer borde i alla fall låtskrivarna få ett par kronor då och då för låten har ju spelats en och annan gång genom åren.

    SvaraRadera
  3. Ja, om inte annat sprang väl kidsen och köpte på sig en massa Judas-plattor när den där rättegångskarusellen drog igång.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...