torsdag 10 oktober 2013

Spader Ess Nostalgitrippar - De tidiga åren. Del 2

Radion som jag berättade om i förra delen, var väldigt viktig för mig på hemmaplan. Med radioprogram som Rakt över disc med Clabbe, Metropol, Eldorado och givetvis Poporama som leddes av Kaj Kindvall och sedermera blev Tracks. Här blev det en fantastisk blandning av vad som var musiken just då, i slutet på 70-, början på 80-talet.

Massor med godis från 80-talsradio kan hittas på sidan Radiogodis.

Mer örongodis hittar du i min spellista på Spotify som följer utvecklingen här i artikelserien.


Utanför pojkrummet var det mest musik på mellanstadiets klassdiscon. En tjej i klassen, Lotta, hade en far som hade en tvättäkta discjockeyutrustning som vi fick låna till klassfesterna. Dvs. en rejäl låda med dubbla skivspelare och ett par gigantiska högtalare. På dessa famlande danser (om man nu kan kalla dem för det, det var nog inte så mycket dans egentligen) så var det discodunket som rådde. Patrick Hernandez med "Born To Be Alive", Bacckara, Boney M osv.

Även om det mitt i allt detta discodunkande i skolan varit en del aningar till rock n roll på radion hemmavid, och hemma hos en klasskompis var föräldrar hade en massiv samling med Sweet skivor, så kom det i och med att 80-talet verkligen tog fart, ett par saker som kom att bli tämligen avgörande för att leda mig vidare in i rockens fålla.

Högstadiet, självklart, men sedan dök det upp en hel del nya program på radion, som var dedikerade till rock. Rockbox, Lilla Bommen och Ny våg till exempel.
Men framför allt, jag träffade på MikeT som skulle bli min vapendragare och bästa polare genom ungdomsåren. Han hade en guldgruva till inkörsport i musikvärlden och den stavades Marantz. En alldeles egen Stereo. Med skivor...
 Dessutom lärde jag mig att göra trådantenner av ståltråd till den kära radion, så att man kunde ligga under täcket på nätterna och få in Radio Luxemburg på AM bandet. Sug på den ungdomar, har man svårt att greppa kassettband, hur är det då inte med AM radio. :-) Snacka om örongodis.

Det är väl nu som musikintresset tar vid ordentligt. Och så här, när man ser allt i sin mentala backspegel, så inser man vilken intensiv period tonåren är. Det händer väldigt mycket på kort tid. Särskilt när det kommer till musik.

En annan sak som jag minns med glädje från mina tidigare år är att dom svenska rockarna Jerusalem av någon anledning som jag inte vet så mycket om, spelade vid ett flertal tillfällen ute på Kaffetorpet Oknö (där vi hade sommarstuga). Kanske var det det här som blev grunden till att jag idag vurmar extra starkt för allt som har sköna 70-tals vibrationer, gärna med hammondorgel. Dock var dom i så fall inte fullt lika framgångsrika med att inspirera mig med sitt kristna budskap. :-)

Den nyss nämnde MikeT, är ett kapitel för sig självt. Våra familjer hade båda sommarstugor ute på en ö utanför Mönsterås, Oknö, och även om ön inte är jätteliten, så var det väl bara en tidsfråga innan våra vägar skulle korsas. Det tog inte lång tid innan vi regerade på ön under sommaren och gjorde så pass mycket hyss där att det slutade med att vi fick skulden för i stort sett allt som hände på ön, vare sig vi hade med det att göra eller inte. Men det är en helt annan historia. tillbaka till musiken.

Man kan säga att historien nu blir två spår, dels det livet jag levde i min hemstad, Oskarshamn, och dels det liv som började spira i Mönsterås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...