torsdag 2 januari 2014

Spader Ess Tänker Högt om "Name Your Price"

Jag har sedan jag hittade Bandcamp gillat möjligheten att snabbt och enkelt kunna köpa hem digitala skivor, till ett bra pris. Även om det ofta tenderar att bli en aning dyrare om man vill ha en fysisk skiva i stället, när fraktpriserna läggs på. Tillbaka till det digitala, det är inte helt sällan man dessutom snubblar över ruggigt bra musik som dessutom erbjuds till "Name Your Price", det vill säga, du bestämmer själv vad du vill betala för musiken. Ett otroligt givmilt erbjudande som jag själv gärna utnyttjar.

Dock fick jag mig en liten tankeställare för ett tag sedan, när jag läste ett Facebook inlägg från Francis i Old Man Wizard om just detta erbjudande sett ur ett bands perspektiv.

For some reason, when I tell somebody I'm a musician after a concert, they often assume it's my career and how I make a living, and when I tell them that in casual conversation, they ask me "But what do you do, like, for money?" 
I recently did an album (oldmanwizard.com) for sale at "name your price" and just over 85% of the people who liked it enough to download it named the price "$0". I'll give you the benefit of the doubt and assume that means you can't afford to tip bartenders when you go out for drinks.

Nu är detta hur det ser ut för just dem som band, men jag tror nog att detta kan vara det samma för de flesta band.
För även om jag alltid försöker betala en slant när jag laddar ner musik, så måste jag ändå erkänna att jag ibland (som tur är inte så ofta) väljer just 0$ med ursäkten att jag ändå troligen kommer att leverera en recension av musiken ifråga och det blir någon form av gratis reklam för bandet. Men i ärlighets namn så är det nog mest av ren bekvämlighet, då jag slipper de 15 sekunder det tar att logga in på Paypal för att överföra pengar (vad säger det om mig som människa och musikälskare?)

Men som sagt, Francis inlägg väckte tankar runt det hela, för det är ju så att jag i dagsläget inte har några ekonomiska problem som förhindrar mig från att skicka över några dollar till musiker som faktiskt lagt ner en hel del tid och pengar för att skapa och tillhandahålla musiken som jag i slutändan gillar. För jag vet ju av egen erfarenhet vad som faktiskt ligger bakom, och hur svårt det är för ett oetablerat band att få sitt kall att gå runt. Och precis som han säger, de flesta av oss har inget emot att lägga några spänn på dricks för god service på krogen.

Så, som ett nyårslöfte tänker jag lova mig själv att åtminstone börja se det som en form av dricks för den service som banden ändå ger mig och se till att ge något tillbaka.

För kom ihåg, det är name your price, inte strunta i att betala....

3 kommentarer:

  1. Bra och tänkvärt inlägg där Spader Ess!
    En stor eloge till dig som stötar musikerna i de band du gillar genom köp av album, nedladdningar och merch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Det känns extra viktigt att stötta framför allt mindre band när det går, för de som lyckas etablera sig får andra möjligheter, men jag tror att det är många som tappar sugen innan dom kommer så långt. Nu när vi dessutom har möjligheten att stötta mer direkt utan skivbolagen som mellanhand gör att man borde tänka mer på det.

      Radera
  2. Ett välbehövligt ställningstagande i dagens "ge mig gratis kultur"-samhälle. Folk är tydligen villiga att betala med sina släktingar som insats för att köpa tv-apparater, iPhones och iPads och allsköns skit, men just när det kommer till det man skall fylla sina apparater med ser de flesta ut som fågelholkar när man påpekar att det faktiskt är olagligt att ladda ner musik och film.

    Nu är jag inte världens frommaste lamm själv, men om jag någon gång laddar hem musik, och jag gillar den så köper jag skivan på ett eller annat vis. Musik som inte tilltalar mig stöder jag inte däremot oavsett om de är i etableringsstadiet eller inte.

    Men BandCamp kanske är något jag skulle kolla upp! :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...