onsdag 19 mars 2014

Recension - Lé Betre : Melas

Leksand!
Knäckebröd och Ishockey.
Knäckebröd kan jag väl gilla, så länge jag inte får smulorna i sängen, men Ishockey går bort för min del.
Men numer får jag även lägga ruggigt bra Bluesrock till listan, i form av bandet  Lé Betre, och det mer än gillar jag. Mycket mer än till och med knäckebröd.
Första gången jag hörde talas om bandet var på School's Out, där Christer Magister rapporterade från bandets releaseparty. Och sedermera har jag även sett att dom uppmärksammats av Stones och då vet man att det är bra.



Lé Betre har nyligen släppt sitt debutalbum, Melas, och vilket släpp sen.
Riktigt rå och oslipad bluesrock i sann svensk anda, som bara fortsätter i de spår som trampas av akter som Graveyard och Mamont med flera. Med andra ord, det kan knappast bli bättre. Hade funnits en OS-gren i just Bluesrock så hade Sverige lätt tagit de flesta pallplatserna.... 

Marcus Jonssons sång är raspigt rå och han tar ut svängarna. Stundtals går han ut på den tunna fina linjen till totalt sammanbrott med samma bravur som Karl i Mamont. Musiken är driven och svängig. Även om det på ytan är väldigt många likheter med ovan nämnda akter, så finns här lite egna twister på musiken att upptäcka. Tillsammans blir detta ett tokigt svängigt och rökigt fuzzbonanza som inte går av för hackor.

Skivan pryds av ett riktigt snyggt omslag av Thievs of Tower som kombinerar Art Deco och mystik i omslagsbilden. Mycket stilfullt.
Sedan vad det gäller bandnamnet och dess betydelse har jag ingen aning? Samma vad gäller titeln på plattan, Melas, kan vara en pekare till en sjukdomsdiagnos men också ett hotell i Turkiet. Vem vet, men så länge det är så här bra så kan det kvitta.

Jag fick dessutom just reda på att man skall göra en split 12" tillsammans med ett annat av mina nya favoritband King Buffalo. Skivan kommer att släppas via STB Records och behöver jag säga att det är en skiva som jag ser fram emot?

Det börjar bli löjligt med alla höga recensionspoäng som jag delat ut på sistone, men det blir lätt så när det så gott som uteslutande är musik jag gillar som jag skriver om. (får väl börja slänga in lite slaktrecensioner bara för att få lite variation...:-)) Men här kommer ännu en toppnotering. 4 av 5 möjliga ess.


Sammanfattning:
Betyg: 4/5

Favoritspår: By The Great White Lights pt2 och Billys Moon
Skivbolag: ?
Release: 28 Februari 2014




Bandet består av följande lirare:
Marcus Jonsson - vocals/guitar
Anders Westman - guitar
Roger Lysén - Bas
Jonas Sahlberg - drums.

Tracklist:
1. Gowns & Crowns 02:30   
2. Sir Meadows 03:38
3. Shades of Grey 04:31
4. Agenten 03:17
5. Snake Eyes 03:35
6. Billys Moon 04:37
7. Heel Fire 04:59
8. By The Great White Lights pt2 06:07
9. Tyresoe 03:08

Mer om Bandet:
Facebook
Bandcamp





Support The Bands You Like!!

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...