onsdag 14 maj 2014

Recension - Mansion : We Shall Live EP

Vi går ut hårt. Det här gillar jag!
Mansion är ett band, eller en kult om man vill, som kommer från Turku i Finland. Mycket mer vet jag egentligen inte om bandet, och frågan är om det behövs.

Pressrealesen som kom tillsammans med EP:n från förra året, We Shall Live, säger att bandet består av sex personer. Kanske kan stämma men på bilder ser man framför allt sångerskan, Alma och vad jag antar är bandets motor och huvudtextförfattare Mikael.

Att kalla bandet för kult är inte heller det någon överdrift, då man baserar sin image runt den finska kulten Kartanoism. En kristen kult som var som störst i början på förra seklet och grundades av Alma Kartano (som sångerskan lånat namn av). När jag säger störst, så menar jag inte stor, för en kult som baserar sin tro på att sex är av ondo, även inom äktenskapet, har jag svårt att tänka mig kan bli så värst stora. Det där med sexaversionen blir lite extra intressant eftersom dom dessutom hade en fäbless för barnpredikanter, och man kan ju undra hur man fick till dom? :-) Nog om dem, tillbaka till bandet.

Musiken är en mix av Doom, psykedeliksk rock och kultmusik al'a 70-tal. Musikaliskt ställer sig gruppen vid sidan av band som Purson, Jess and Ancient Ones, Sabbath Assembly, The Devil’s Blood och Jex Thoth. Lägg därtill den lite udda förpackningen av sträng kristen kult i botten.
Det kan ju bara bli bra.

Mitt recensionsex. av skivan är på CD (Nine Records), som kommer med en för att vara en EP, exemplarisk, ambitiös och stämningsfull förpackning. Förutom skivan i sig så följer det med en booklet full med kusliga bilder och texter till de fyra låtarna. Skivan finns dessutom utgiven i lite olika vinylformat.

Man har sedan denna EP gett ut en singel eller teaser (på Streak Records), The Mansion Congregation Hymns Vol. 1.,  inför vad rykten säger är en fullängdare som skall komma senare i år. Namnet på singeln kan antyda på fler microsläpp inför fullängdaren, men där gissar jag bara. Denna recension är fokuserad på EP:n men glöm inte att lyssna in er på singeln

På det hela taget en mycket spännande grupp som tar avstamp i den andra sidan av religions-spektrat. Vilket ger en ny och skön insyn i de kusliga galenskaperna. Gillar du referenserna, håll utkik efter Mansion.







Sammanfattning:
Betyg: 4/5

Favoritspår: We Shall Live


Skivbolag: Nine Records, Streak Records
Release: 2013



Skivan består av följande lirare (kanske):
Mother Alma – vocals and organ
Aleksanteri- vocals and guitar
Jaakob- guitar
Roni- bass
Veikko Tapio- drums and guitar
Joona – mellotron
Mikael, main lyricist of Mansion

Tracklist:
1. Mother's Burden 7:10
2. We Shall Live 4:57
3. Sorrowless 4:39
4. Slumber Sermon 5:13


Singeln: The Mansion Congregation Hymns Vol. 1.
1. Wild Child 4:15
2. New Dawn 5:41


Mer om Bandet:
Facebook
Bandcamp




Support The Bands You Like!!

6 kommentarer:

  1. Det låter bra!

    Jag ska se en annan kult på fredag, Sabbath Assembly, som du kan läsa om här:

    http://www.rocknytt.net/cd/8610-sabbath-assembly-ye-are-gods-80

    Eller, rättare sagt så får jag se om jag orkar se dem eller hittar på något annat, det låter nämligen inget vidare. Jag ska i första hand se The Tower som spelar innan. Har du lyssnat på deras platta?

    http://schoolsoutchristermagister.wordpress.com/2014/03/09/the-tower-hic-abundant-leones/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, the Tower har jag missat helt, lät riktigt bra. Kan bli en trevlig Fredag med andra ord. Hade varit kul(t) att se båda banden. Ha en god kväll där, antar att man får chansen att läsa om dem senare...:-)

      Radera
  2. Tyvärr missar jag både The Tower och Sabbath Assembly denna gång pga jobb, siktar på kolla in Blood Cermony dagen efter istället.

    SvaraRadera
  3. Förresten, detta var ju riktigt bra, beställde hem ett ex direkt :) tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar. Skulle gärna sett Blood Ceremony (och dom andra) men är lite bortrest i helgen.

      Radera
  4. Jag läste det först som Manson och tänkte: Oj, ny platta med Marilyn! Men det var ju Mansion, men det lät också intressant. :-)
    sv:
    Jag kan VARMT REKOMMENDERA New York City!!! Ett måste, verkligen! ;-)
    Ha en riktigt bra helg! :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...