fredag 9 maj 2014

Rocken i Bild - Special!

Paul Simonon Foto: Pennie Smith
I mitt förra inlägg i serien, det som handlade om Pennie Smith och hennes ultraklassiska The Clash bild, så utlovade jag att jag skulle återkomma till (minst) en bild till tagen av henne med The Clash tema. Närmare bestämt är det en bild tagen på basisten Paul Simonon i bandet (även förra bilden var på honom).

Paul får väl ses som bandets stil-sättare vad gäller klädsel och det är här vi kommer till dagens bild i fokus egentligen. För det är en annan bild som är i fokus. En bild, bland många, som betyder något speciellt för mig.

Nämligen en tidig bild på min far (22 år) tillsammans med sin polare Sten.
Varför kopplar jag ihop dessa bilder?
Jo, för att visa varifrån Paul fick sin inspiration till sin rocker-look. :-)



Ok, jag medger att denna koppling är aningen långsökt, för jag tror inte att dessa herrars väg någonsin har korsats, men ni förstår andemeningen.
Det fanns hårdingar innan punken kom till stan.

Bilden föreställer som sagt min far Lasse, till vänster och hans polare Sten (följaktligen mannen till höger i bild), när dom är ute på en av sina motorcykelturer i landet. Bilden är tagen 1955 och jag har ingen som helst aning om vem som är fotograf. Dock kan jag med lätthet konstatera att det är den hårdaste bilden jag har i mina samlingar. Och även om jag inser att vi sportar liknande skor, min far och jag så skulle jag verkligen vilja ha resten av hans outfit idag.

Lasse o Sten, 1955

2 kommentarer:

  1. Bilden på din far är som tagen ur en roadmovie eller liknande. Riktigt läcker och som du säger, hård bild och inte bara det utan stenhård.
    James Dean, who? Peter Fonda, who? Jack Nicholson, who? Dennis Hopper, who? Dom skulle alla önskat dom vore lika hårda som den hårdhet din far och vän Sten (hårdhetens källa spårad ;) utstrålar.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...