söndag 29 juni 2014

Pearl Jam på Friends Arena 2014-06-28



Det var på tiden. Jag har inte sett Pearl Jam sedan deras första spelning i Sverige och det är allt för lång tid. Det är ju inte Seattle grabbarnas fel, dom har varit här ett par gånger sedan dess och planen var att se dem senast dom var här, 2012, men biljetterna försvann lite för fort.


Så min och frugans förväntningar var ganska höga, samtidig som vi var lite oroliga för Friends Arenas ökända ljudproblematik.
Dock hade vi Golden Circle biljetter och där framför scenen var ljudet inget problem. Vi avslutade konserten bak vid öldisken och där studsade ljudet som vanligt sin galna akustikdans.
Även om jag nog tyckte att ljudet överlag var bättre än vid tidigare besök på arenan.
Denna gång var problemet just ljudstudsandet, och det har jag svårt att se att Arenan kan skylla ifrån sig. En annan negativ sak, jag vet att det bara handlar om profit och inte kvalitet, att det handlar mer om vem som ger dom bästa erbjudandena, men måste man sälja så äcklig öl. Kunde man inte få något att välja på...
Eller möjligheten att köpa lite vin som alternativ, särskilt som det gick åt ett antal flaskor på scenen.

Nog om det, vad fick vi då denna kväll?
Eddie Vedder bjöd oss på tal på Svenska.
En bra set list med bra valda covers lite här och där.
Det bjöds på oväntad reklam för Swedbank och Friends arena.
Oplanerad publikinteraktion med skosignering och även lite vindrickande ur en Converse sko. Jättestora glödlampor som gungandes och som Eddie åkte runt på. En hel del vinpimplande på scenen. Fantastisk sång och musik tillsammans med en avslappnad och otvungen grupp, supporterad av en lika avslappnad och otvungen publik. På hela taget en otrolig kväll med ett fantastiskt samspel mellan band och publik.
Dessutom fick vi ett löfte om att Pearl Jam återkommer till Sverige, och då snarare om 2 år än 12. Gissa vem som tänker vara där då....









Helt klart en 5 Ess kväll!

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Fast du är ju på Gotland. Där har jag aldrig varit trots att jag levat i skuggan av färjan hela mitt liv. :-)

      Radera
  2. Ser ut som en bra konsert, och hoppas det var bra drag med så klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det var det. Bland det bästa jag sett på länge.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...