torsdag 15 januari 2015

Recension : Jorn Lande & Trond Holter present DRACULA - Swing Of Death

Säga vad man vill om Jorn Landes senaste projekt, men något smidigt och klatschigt namn har det inte. Men det är som det säger, Jorn och Trond Holter samarbetar i ett projekt som presenterar ännu en version på den gamla Dracula-historien. Själva presenterar man det som en Rock Opera, även om jag precis som Rebellängeln kanske ser det mer som ett konceptalbum. Och precis som honom var jag lite skeptiskt till själva Dracula/Rock Opera kombon, ett inte helt unikt koncept, som inte alltid landat rätt.
Särskilt efter att ha sett det aningen lökiga omslaget.

Men, det är bara att kapitulera för herrarna Lande och Holters ruskiga kompetens. Även om det finns lite bitar på skivan som kanske inte riktigt får en att le av lycka, så finns det tillräckligt med låtar som når rejäla höjder. Både sången och gitarrspelet sitter som en smäck och låtarna är välskrivna med bra texter för temat. Jorn sjunger rollen som Dracula och får hjälp av Lena Fløitmoen för den kvinnliga rollen som Mina/Lucy och Trond tonsätter det hela med vasst gitarrspel. Lägg därtill dit den underbara och svängiga titel låten "Swing Of Death", som ger en aura av 20-tals ballroom swing. Skivan vrider sig mellan att vara teatralisk och pompös till rivig och ösig. Ibland är man lite väl nära min smärtgräns för att hamna för långt in i schlager/musikal träsket, men man stannar aldrig där tillräckligt länge för att paja upplevelsen.

Planer finns för att ta hela kalaset till scenen under 2015, åtminstone i Norge, vilket kunde vara en syn i sig.

Betygsmässigt får den en stark trea, mycket för att Jorn är så imponerande och att jag bara blir mer och mer betagen av den mannen och hans kvalitet i kombination med hans produktivitet. Skivan släpps via Frontiers den 23:e Januari.