torsdag 19 februari 2015

Dagens Musiktips - Grusom

I dag tittar vi försiktigt över sundet mot Danmark. Varför försiktigt säger ni? För att där bor ondskan säger jag. Eller i alla fall om man skall lyssna på bandet Grusom från SydFyn.

Grusom har lagt upp en demo på Bandcamp som får håret att resa sig lite på armarna, så bra är den. Skall jag då beskriva musiken lite som jag upplever den, så hamnar jag i en sfär av tillbakalutad ondska. Musikaliskt skulle jag vilja placera bandet lite mellan Ghost och Graveyard. Ghostliknelsen ligger väl mest i det lugna och behärskade framförandet, särskilt med orgeln man har med. Dock är man inte alls lika polerade och teatrala som Ghost, utan här svänger man över mer åt Graveyards ruffigare bluesbotten.
Sången är riktigt bra och har aningar av Jim Morrisons bluesiga sväng.
Texterna på dessa tre låtar som demon innehåller handlar ganska uteslutande om ondska och död i någon form, men är mer personligt vinklade och med en hel del finurliga fraser.

Min stora förhoppning är att bandet fortsätter att hålla denna sköna balansen av ruffig och suggestivt chill i framtiden.

Klart värt att lyssna in sig på, och med "Name Your Price" så finns det inga som helst anledningar att inte slänga upp ett par tior för att supporta bandet, i hopp om en snar fullängdsplatta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...