fredag 24 februari 2017

Dagens Musiktips : Hela listan...Eller grand deluxe 6!

Här kommer återigen en massa örongodis från Nordens alla hörn. Idel ädel musik från vidderna här i Norr. Bara det bästa (i mina öron) till er mina kära läsare. Fast det skulle väl vara lite korkat med något annat på en lista av detta slag. Vi säger så här, om jag någon gång skulle göra en lista med det sämsta jag hittat, så varnar jag i förväg.

Vi början resan i grannlandet Danmark. Ok, jag skall inte påstå att Danmark står för ohemult stora mängder med musik som hamnar i mitt knä jämfört med många andra länder, men den musik som hamnar där, den brukar vara riktigt jäkla bra. Det gäller givetvis dagens startband Bellhound Choir. Ett solo projekt med Massor med sköna låtar. Lite mörkt, bluesigt melankoliskt och ack så vackert. Sångaren Christian Hede Madsen har en fantastisk röst. Ett måste.



Facebook


Mot andra grannar. Norge närmare bestämt. Dunbarrow har varit med här förr. Men man har sedan dess släppt mer av sin 70-tals osande rootdoom. Sådan gör en alltid glad. Ett norskt Pentagram månne?





Sverige då? Jo, idag får det bli Jordskred som representerar med sin sköna proggrock. Mycket snygg musik med massor med retrofeeling. Alltid skönt att blanda upp med lite sång på svenska dessutom.



Facebook

Eftersom jag inte hittade något Finskt att komma med till denna specialupplaga av listan, och jag vill visa att vi också kan det här med enmansprojekt, så kör jag en svensk rockrökare som lök på laxen. Närmare bestämt lite mastig döds med Urskog.
Såg detta på bloggen Bara Metal och slogs först av det brutalt snygga omslaget på denna singel. Men efter ett par varv med låtarna, så sätter dom sig. Så även om detta inte är min  favoritgenre och jag normalt inte köper singlar, så blir jag faktiskt lite sugen, för en snyggare singel får man nog leta efter. Kan vara så att singelformatet är lagom dos av döds för mig.



Facebook



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...