tisdag 26 mars 2019

Oknöfestivalen 2019

Jag har i en serie beskrivit den lilla men fantastiska Oknöfestivalen som arrangerades, hör och häpna, på Oknö strax utanför Mönsterås mellan 1986-1992 av musikföreningen Rockringen.

Den blev aldrig riktigt stor, inte ens med lokala mått mätt. Vi var några hundra trogna som mest antar jag, som till största delen njöt av öl i solskenet till många lokala band. Ibland ökade publiksiffrorna lite när det kom lite större rikskända akter och förgyllde. Att den närliggande Hultsfredsfestivalen krockade ibland gjorde kanske inte saken bättre.




Så det känns lite kul att höra att Festivalen skall återuppstå i sommar. En lirare vid namn Olof Altner har nämligen bestämt sig för att det är dax att slå upp portarna till Kaffetorpets gamla scen den 3:e Augusti igen.
Vilka band som är tänkta att spela vet jag inget om ännu, även om en viss trevare lämnats för en återförening av mitt eget gäng, N.J.B. skulle vara kul (det var så jag fick reda på att festivalen återuppstår).
Men både The Quill och Peter Martinsson mfl. (nu i PMG) som spelade flitigt under festivalerna är aktiva fortfarande, så vem vet. :-)

Idag försöker man få till ekonomin genom Kickstarter bland annat. Kolla in det här. Mer information finns på festivalens Facebook sida.

Här är länkar till min egen nostalgiserie om N.J.B. och musiklivet i Mönsterås i mitten av 80-talet, sett ur min synvinkel, där det handlar om den gamla festivalen i del 1.
Del 1 Oknöfestivalen
Del 2 N.J.B.
Del 3 Skivkontrakt
Del 4 Albumdags Del 5 Hemresan
Del 6 Mixningen
Del 7 Skivan
Del 8 Upplösningen
Del 9 Epilog
Del 10 Special Thanks



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...