måndag 20 augusti 2012

Grattis - Phil Lynott och Robert Plant

Dagen grattis blir en dubbelhyllning, då denna dag agerar födelsedag till två giganter inom rockmusiken, som var och en på sitt håll varit med att skriva facit till rockmytens historia.

Grattis!!!

Phil Lynott och Robert Plant




  Skulle ha fyllt 63 år idag                     64 år idag

For they are amazing good fellows...



 Phil Lynott är min första stora idol och kommer nog att så förbli, då det var han som med sin underbart lena röst och poetiska texter förde in mig i hårdrocksfållan. Den sorg jag har över att aldrig lyckats se Thin Lizzy live när det begav sig, uppvägs åtminstone av att jag såg Phil live när han gjorde en "solo" runda genom Sverige 1983. Bandet som backade upp honom var dessutom mer eller mindre resten av Lizzy. 
Fick då chansen till att ta ovanstående bild. Tyvärr gick han ju, allt för tidigt, ur tiden bara 3 år senare, men skulle som sagt fyllt 63 år idag. Tack för alla underbara låtar Phil.
Min hyllning till Phil, Roisin Dubh.


Vem kan inte relatera till legenden Robert Plant som fortsätter att leverera bra musik år efter år, även om han bytt lite inriktning på senare tid. Som frontman och Golden God i Led Zeppelin har han inte enbart roat sin publik, utan verkligen till sammans med sina kollegor i Led Zeppelin och verkligen karvat ut en hel genre och satt standarden för stora delar av musikindustrin. Led Zeppelin har gjort så många underbara låtar och jag håller en av dem för en av de bästa låtarna genom tiderna. Väck mig mitt i natten och fråga mig vilken som är världens bästa låt och jag kommer att svara Kashmir.

Are you Ready?


En av världens bästa låtar. Punkt. Kashmir

2 kommentarer:

  1. Ja, Lynott lekte sig in även i mitt innersta rum när jag var tonåring - och har bokat en plats där för all framtid!
    Han är för mig vad jag förstått att Elvis Presley var för många under 50- o 60-talet! Helt enastående talang - långt mycket större än den stora massan har förstått!

    Slainte Philo!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...