fredag 10 juni 2016

Spader dotter: muskelrock 2016 rapport.

Nu har man tillslut landat i den totala festivalångesten efter en helg fylld med fest. Jag, sambon och våra kompisar åkte förra helgen till Sveriges starkaste festival vid namn muskelrock. Det var tredje året i rad för min del, och jag kan helt klart säga att detta var muskelrocks bästa år hittills. Det finns inget jag kan klaga på alls. Vädret var fantastiskt, arrangemanget fläckfritt och en line-up utan dess like.

Det finns egentligen inte så mycket jag kan skriva om campinglivet förutom att det precis som på andra festivaler var rätt stökigt, högljutt och promille halten låg högre än vad den borde. Jag tänker istället skriva om mina favorit spelningar från årets festival.

Heathens from the north.

Heathens from the north var den ena hemliga akten (den andra akten var Slough feg, men det orkade jag inte ens titta på). Jag brukar ha väldigt svårt för coverband, men dessa greker var otroliga. Heavy load covers som inte gjorts om och förstörts utan som spelas precis som de ska. Set listen var väl genomtänkt och mycket fokus låg på de låtar som alla heavy load fans kan. Men det slutar inte här. Med sig hade de Eddy Malm, en av orginalen från Heavy Load. Publiken fullkomligt exploderade när han klev upp på scenen och rev av ''take me away''. Det är inte konstigt att publiken reagerade med sådan eufori då Eddy Malm inte stått på scenen i Sverige på 30 år. Det här var det absolut bästa jag sett i hela mitt liv. Till nästa år hoppas jag på att de lyckats få Heavy Load att återförenas!


Helvetets Port

En nära vän till mig och min sambo har blivit medlem i det fantastiska bandet Helvetes Port, så vi var ju tvungna att bege oss till den spelningen. Det ångrar vi inte att vi gjorde! Helvetets Port spelar klassisk, rivig heavy metal i sitt bästa slag, och det syns så tydligt hur kul killarna har på scenen! Här är ett band som absolut förtjänar mer uppmärksamhet än de fått. Om det är något som kan få en spelning att lyfta till nya höjder så är det när man ser att bandet faktiskt har kul på scenen.

Mindless Sinner

Wow säger jag bara. Mindless sinner var det band jag såg fram emot mest på Muskelrock och de nådde upp till alla mina förväntningar. Christer har en röst som precis som Rob Halfords fortfarande håller. Han sprack inte en enda gång. Jag blev väldigt nöjd över att de valde att spela hela Turn on the power plattan rakt igenom, för där återfinns många av deras allra bästa låtar. Fanns inget att klaga på alls.


Tyvärr har jag inte så mycket bilder från spelningarna då det var lite svårt att plocka fram mobilen när man står längst fram och röjjer. Det är så otroligt tråkigt att behöva vänta ett helt år till innan man får åka tillbaka till Tyrolen och lyssna på fantastisk musik. I år kände man verkligen hur mycket kärlek som finns på Muskelrock. Allas humör var på topp, solen sken, line-upen var en dröm och stämningen over all var otrolig! Det går inte att förneka att detta är Sveriges absolut bästa festival. Så har du svårt att välja nästa år vilken festival du vill åka till, då ska du välja muskelrock!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...