måndag 4 juni 2012

Let the Good Times Roll Del 9 - En bit av Rockhistorien - Epilog

Vi börjar nu närma oss slutet av serien Let the Good Times Roll  och då tänkte jag dra lite allmän kuriosa runtomkring N.J.B.


N.J.B. spelade flitigt och förutom studiominnena så är det just spelningarna som man minns bäst. Många bra minnen från spelningar på diverse knutteträffar (delalar av gaget brukade bestå av stora mängder öl vilket alltid var lika uppskattat), där Höglandsträffen utanför Nässjö, stack ut lite extra och bjöd på en bra spelning. Redan under soundchecket av trummorna tidigt på kvällen stod ett tiotal överförfriskade bikers och diggade som galningar och vrålade efter Tush.

En annan spelning som jag själv alltid kommer att minnas med lite extra värme var på NTO biografen i Mönsterås. NBV (Nykterhetsrörelsens BildningsVerksamhet) arrangerade och ett flertal lokala band spelade.

Bandet framför lite pyro vid Kronmunkens klosterruin


Till denna tillställning hade vi köpt in lite ny pyroteknik. Mulle fyllde år denna kvällen och vi skulle fira honom med ett rejält guldregn hade vi tänkt. Eftersom vi ständigt var fattiga, så var det inte läge att prova pjäserna innan, vilket visade sig bli ödesdigert. Först var planen att rigga en pjäs på Mulles gitarrhals, men det blev inget bra, som tur var. I stället fäste jag två pjäser på trumstativen. Till historien hörde att pjäsen såg ut som en cylinder med två sladdar ut ur ena änden. Min snabba slutsats var givetvis att själva guldregnsstrålen skulle komma ut ur motsatta änden mot sladdarna. Ack vad jag bedrog mig.
Allt gick bra med andra pyropjäser, tills det blev dags att fyra av dom nya. Jag brände av dom och PANG, så gick 10 sekunders guldregn rakt ner i biografens nylagda matta på scenen med två gigantiska brännmärken som följd. Som om inte det var nog för att göra arrangörerna sura så partajade vi till det rätt kraftigt i logen efter spelningen, vilket inte var uppskattat av NBV folket.


Även bandets kanske största spelning på Rudalund med riktigt stor publik, fick en del problem med pyrotekniken. Jag hade riggat en del rejäla pjäser som skulle ge stora eldkvastar framme vid scenkanten, men på grund av en klantig koppling brann bara ena sidan av. Denna lilla fadäs har jag dessutom förevigad på film så den är svår att svära sig fri från.
P-Son
Mulle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...