tisdag 14 augusti 2012

Man kan inte förneka en bra låt... - 9

1975 släppte Joan Baez, en av Amerikas stora vis och folksångare, sin låt Diamonds and Rust. Denna låt sägs handla om hennes förhållande med den inte helt okände Bob Dylan.

Dock var det inte originalet som fick mig att fastna för denna underbara pärla, utan den version som Judas Priest förevigade med plattan Unleashed in The East.
Det var ganska länge som jag faktiskt trodde att det var en Judas låt och det var mer en slump att jag hörde Joan sjunga vad jag då trodde var en Judas cover. Men sent skall syndaren vakna. Hur eller hur, en otroligt bra låt är det.

Om Joan tänkte på Dylan när hon framförde den, undrar man vem Rob hade i tankarna?:-)

Joan Baez


Judas Priest


Givetvis har flera gjort sina versioner på denna låt, t.ex. Blackmore's Knight, men eftersom jag får lite kräkvarningar av dom så får det räcka med originalet och Judas Priest versionen. Gott så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...