lördag 19 oktober 2013

Recension - Black Rainbows : Holy Moon EP

Gillar du Psykedelisk rock med mycket instrumentala inslag så kan jag absolut rekommendera Italienska Black Rainbows som  släppte en EP, Holy Moon, den 1:a Oktober.

Skivan, som givetvis finns i en uppsjö av olika limiterade utgåvor (nästan att det blivit standard numer), löper över 36 minuter fördelat på 6 låtar, så det är en hårfin linje om det skall kallas EP eller fullängdare. Men bandet väljer själv att kalla det en EP, så då får det vara så.






Musikmässigt är det en vild blandning av Stoner, Spacerock och en hel massa sväng. Referenserna blir många om man vill, allt från Hawkwind och MC5 till klassiska stonerakter. En verkligt behaglig mix helt enkelt.
Det är överlag fokus på det instrumentala, som framförs riktigt bra med sköna melodier och ett djäkla groove, med instickare av pålagt tal i titelspåret "Holy Moon" (snyggt gjort) och en hel del bra sång här och där.
Just sången är en sak som jag stör mig på, på ett positivt sätt. Gabriele Fiori är inte bara en duktig gitarrist, utan jag tycker även om hans sätt att sjunga, vilket gör att jag gärna skulle vilja höra mer av just sång. Men man kan inte få allt. Det däremot får är som sagt en vild mix av svängig och fuzzig rock. Vi får även lite stillsamma akustiska inslag. 

Det är första gången jag hör bandet och det ger verkligen mersmak. Det är i mina öron en väl avvägd platta både vad det gäller längden på låtarna och balansen mellan det instrumentala inslagen och då vi får sång, vilket borgar för att man skall slippa bli uttråkad i första taget.

Kan inte annat än rekommendera plattan stark och ger den helt sonika 3 sköna ess av 5 möjliga.




Sammanfattning:
Betyg 3/5
Favoritspår:
Holy Moon, Black To Comm
Skivbolag: Heavy Psych Sounds
Release: 1: Oktober

 





Bandet består av följande lirare:
Gabriele Fiori- Gitarr, Sång, Keyboard
Dario Iocca - Bas
Alberto Croce - Trummor

Tracklist:


  1. Holy Moon
  2. Monster Of The Highway
  3. Chakra Temple
  4. The Hunter
  5. If I Was A Bird
  6. Black To Comm


Mer om Black Rainbows:

Hemsida
Facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...