fredag 23 maj 2014

Dagens Musiktips - Dodgers Dive

Sent skall syndaren vakna! Eller det är svårt att bli profet i sin egen hemtrakt...

Fick häromdagen ett brev i inkorgen med lite info om ett band, Dodgers Dive, som släpper en ny video till sin kommande platta. Inget ovanligt så långt. Det som fick mig att reagera, var att jag aldrig tidigare hört talas om bandet. Dels för att dom är riktigt bra, men framför allt, att dom kommer från mina egna trakter. Sångaren, som är i mitt eget åldershärad, är uppvuxen bara ett par hundra meter hemifrån min egen crib.
Jag får väl ursäkta mig med att jag är inflyttad exil-smålänning och bara har bott i området de senaste 16 åren. Dock är min ingifta familj inventarier i området så där måste det undersökas lite...

Tillbaka till bandet. Dodgers Dive, spelar rejält svängig Blues-rock. Tänk ZZ-top blandat med Sky High i en snyggt packad ljudbild om man bara ser till nedanstående video. Tar man sedan in förra plattan i ekvationen så får man en hel del till i ljudbilden, så tråkigt behöver det absolut inte bli.

Senaste låten är dessutom ett spännande samarbete med Mats Ronander, som trakterar ett livsfarligt röjjigt munspel och Rednex(?), Tjolahopp, den såg man inte komma...
Bra lirat och en rejält svängig låt som sätter känslan inför resan till nästa helgs Bluesfestival i Mönsterås.
En kul detalj i videon är den korta Kafé-scenen (1:50 in i videon) där det sjungs "-Hey Son, I'll give you some advise..." och det eftersom det just är far till son som scenen utspelas (basisten i bandet är son till sångaren, så kallade familjeband...).
Se, lyssna och njut, och förena er med mig i förväntan inför släppet av den kommande skivan The Trilogy: Part II. 
 Tills dess kan vi njuta av första plattan The Trilogy: Part I Spotify. (kan man ana att det finns minst en till skiva i planerna?)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...