torsdag 8 maj 2014

Recension - Castle : Under Siege

Kultiga bandet Castle började göra sig ett namn i Doom kretsar redan med sin första platta In Witch Order och detta fortsatte med uppföljaren Blacklands.  
Nu kommer så då den 3:e och inte helt oviktiga skivan i ett bands karriär, Under Siege. Lyckas man fortsätta den inslagna vägen? Jo det skulle jag nog vilja säga, även om det inte är helt klockrent.

Under Siege är vad bandet kallar en Kalifornien-platta, då den uteslutande är inspelad där och skall enligt egen utsago knyta an till områdets tyngre vibbar.

Mina tidigare erfarenheter av bandet har gett att det är en trio, men enligt alla nya promobilder så kan jag inte annat än dra slutsatsen att man mer är en duo numer. Fast det är inget som märks när det kommer till musiken. Den är hård och häftig som vanligt. Samtidigt förvånansvärt catchig med klar hitpotential. Denna skivan bjuder på en hel del klassisk Doom influerad Heavy Metal.


Det är en riktigt bra platta och det enda negativ jag kan säga om den är att jag kan tycka att sången stundtals blir lite enformig och forcerad, vilket gör att jag inte kan sträcklyssna på skivan. Dock plockar jag gärna upp den igen mellan varven, så en viss dragningskraft besitter den helt klart ändå.




Även om jag inte tror att denna skivan kommer att hamna på min årsbästalista, så är det ändå en stabil skiva, och om du gillar Castle sedan tidigare så är det en given fortsättning.Om inte, ta och lyssna ett par varv, det kanske kan bli din inkörsport till gruppen.
Det blir inte toppbetyg från min sida, men ändå en väldigt stark 3:a.


Sammanfattning:
Betyg: 3.5/5

Favoritspår: Evil Ways och Be My Ghost
Skivbolag: Ván Records
Release: 16 Maj 2014






Bandet består av följande lirare:
Elizabeth Blackwell – vocals/bass
Mat Davis – guitar/vocals
Al McCartney – drums

Tracklist:

1.Distant Attack
2. Be My Ghost
3. A Killing Pace
4. Pyramid Lake
5. Powersigns
6. Labyrinth Of Death
7. Temple Of The Lost
8. Evil Ways

Mer om Bandet:
Facebook
Hemsida



Support The Bands You Like!!







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...