tisdag 27 maj 2014

Recension : Mamont - The Valleys Below EP

Häromdagen fick jag en helt underbar skapelse hemskickad från Ozium Records. Mamonts senaste EP, The Valleys Below.

Eftersom jag gillar Mamont redan från början, var det inget att tveka på när jag såg att man flaggade om den. Och det jag beställde var deras Vinylutgåva på Azurblå vinyl. Gatefold omslaget är gjort stilfullt snyggt och återigen är det Robin Gnista som står för pennföringen. På hela taget en riktigt snygg release.
Det enda negativa jag kan komma på är att det inte kom med några nedladdningskoder för en digital version. Vilket är något jag vill se på alla vinylutgåvor, då jag själv väldigt ofta lyssnar på musik via mobilen, och vinylskivor inte är lika lätta att digitalisera själv.
Skivan innehåller 5 låtar som spänner över ca. halvtimmen.

Musikaliskt så presenteras ett band som utvecklats en del sedan debutalbumet känns det som. Det är fortfarande den 70-tals osande fuzzad rårock som på tidigare skivor, men från att ha varit mer direkt har man svängt om till en mer eftertänksam känsla som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Man har fått in en lite Hawkwind touch i musikmixen stundtals. På hela taget en spännande utveckling.
Kalles sång har även den utvecklats en del mot på debuten och jag tycker dessutom att trumljudet har fått sig en uppryckning från förra skivan. För lyssning finns plattan både på Bandcamp och Spotify (länkar nedan).

Skivan är inte riktigt lika omedelbar som jag upplevde deras fullängdare, utan kräver ett par varv på spelaren, men den växer så det knakar. Så det är bara konstatera att min kärleksaffär med Mamont fortsätter i oförminskad skala och dänga till med 4 av 5 ess och en uppmaning till er alla därute, SKAFFA!


Sammanfattning:
Betyg: 4/5

Favoritspår:  No Pills, No Power och Morning Star
Skivbolag: Napalm Records, Bilocation Records, Ozium Records
Release: Maj 2014




Bandet består av följande lirare:
Karl Adolfsson - Vocals & Guitar
Jonathan Wårdsäter - Guitar
Victor Wårdsäter - Bass
Jimmy Karlsson - Drums

Tracklist:


1. Airborne
2. Miranda
3. No Pills, No Power
4. Nebula VII
5. Morning Star

Mer om Bandet:
Facebook
Hemsida
Bandcamp
Spotify

Support The Bands You Like!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...