onsdag 30 mars 2016

Recension - Hellsingland Underground : Understanding Gravity

Det är väl ingen hemlighet att jag är aningen svag för Hellsingland Underground redan sedan tidigare. Vilket bara cementeras genom senaste plattan, Understanding Gravity, som jag ganska snabbt konstaterade att det här är bandets bästa platta hittills i mina öron.
Skivan släpps nu den 1:a April, tro mig. Tro mig även när jag säger att den är så långt ifrån ett aprilskämt som det bara går.

Dessutom känns det som deras  Americana inspirerade musik med inslag av country är mer rätt i tiden än någonsin.
Vilket borde kunna göra att dom spelas flitigt på radio, för det finns en hel del hitvänliga låtar på Understanding Gravity.

Charlie Granberg och grabbarna (Mats, Peter, Martin, Thomas och Patrik) har verkligen lyckats på alla plan. Från otroligt välkomponerade låtar till titeln och omslaget, som i sig är en paketering bra nog att ha kommit från självaste Hipgnosis.
Skivan öppnar starkt med ett par väldigt direkta och trallvänliga låtar, för att på senare delen ta ur svängarna lite extra och bjuda på lite mer komplexitet. Plattan som helhet är något extra.  Från omslaget och temat, ända till sista låten är det genomgående hög kvalitet. Ett riktigt gediget hantverk från ax till limpa.

Jag nämnde Americana med countrytouch och det skall väl i ärlighetens namn sägas att det bara är en liten del av mixen. En sammanfattning är nog mer rättvis som en stor dos storslagen rock kryddad med outlawcountry. Men under huven gömmer sig så mycket mer. Det finns både Eagles, Allman Brothers, Beatles och små doser Zappa och Pink Floyd att hitta för den som lyssnar. Bland annat. Men i det stora är det Hellsingland Underground.
Stort sväng, stort hjärta, invävt i sköna låtar med texter som är små vackra berättelser från livet. Man kan i texterna ana ett tema runt livets förmåga att slå om kull en gång på gång och hur man reser sig däremellan men även livets obarmhärtiga dragningskraft mot slutet. (Understanding Gravity helt enkelt). Detta är utan tvekan bandets mest helgjutna platta hittills.

Skivan är som en frisk fläkt för en varm sommarkväll. Jag skulle gärna se Charlie sitta i gungstol på Jills veranda (tv-programmet) för där tror jag att han skulle passa in som en hand i  handske och bandet därigenom få en välförtjänt chans att nå ut till en stor publik.

Så, även om bandets senaste låtar har kapaciteten att höras på egen hand så kommer åtminstone jag att spela dem flitigt både i Hälsingland och resten av världen, var jag nu än befinner mig i sommar. Med allt detta kan jag inte annat än ge höga  betyg. Det blir full pott, riktigt starka 5 Ess av 5 möjliga, för det här är musik som växer och kommer kunna stå emot tidens tand med bravur. Så nu gäller det att se om man hinner norpa åt sig ett ex. av den gröna vinyl utgåvan. För den är snygg.

Håll även utkik efter Polaren Pers intervju med Charlie som kommer alldeles strax.

Sammanfattning:
Betyg 5/5

Favoritspår:  Eart's Gonna Shake
Skivbolag: Killed By Records
Release: 1:a April 2016

Hemsida
Facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...